Koronowirus nie ustępuje, wręcz przybiera na sile. Liczba zachorowań w Polsce przekroczyła już 400 000 przypadków, a na całym świecie ponad 46 000 000. Czy sytuacja w transporcie międzynarodowym, też jest tak dynamiczna, jak przekazywanie wirusa Covid-19? 

Badanie FIT TSL, wykonane pod koniec maja tego roku wykazało, że 84% przewoźników czeka wzrost upadłości firm transportowych. Decydujący czas to trzeci i czwarty kwartał. Jak zatem wygląda aktualna sytuacja branży transportowej? 

Transport międzynarodowy, a koronawirus

Wszystko brzmi groźnie, jednak kierowcy „ jeżdżą normalnie”. Poniżej przytoczę kilka przykładów obostrzeń w innych krajach, dotyczących transportu międzynarodowego:

Białoruś 

Wprowadzono ograniczenia wjazdowe dla osób fizycznych z Litwy, Łotwy, Ukrainy i Polski. Nie dotyczy to jednak kierowców zawodowych.

Dania

Wjazd do kraju umożliwia posiadanie negatywnego testu na COVID. Te restrykcje nie dotyczą kierowców zawodowych. Jednak ich obowiązkiem jest okazanie dokumentacji transportowej, np. CMR

Niemcy  – Bawaria

Kierowcy ciężarówek, wykonujący międzynarodowy transport towarów są zwolnieni z kwarantanny i z wykonywania obowiązkowych testów. 

Transport i powrót do normalności

W ostatnich miesiącach rynek przewozowy cieszy się dużą aktywnością. Wiele firm transportujących jest zaskoczona tak szybkim powstaniem z upadku, jakie nastąpiło wiosną tego roku. Według niektórych, zapotrzebowanie na transport jest na zbliżonym poziomie sprzed czasu poprzedzającego kryzys. Co czeka nas teraz, gdy kolejne Państwa ogłaszają lockdown?

Plan działania w walce z koronowirusem

Dnia 28 października 2020 roku, Komisja Europejska przedstawiła plan działania, w celu radzenia sobie z postępująca pandemią. W nim są zawarte nowe wytyczne odnoszące się do transportu międzynarodowego. 

Komisja Europejska oznajmuje, że priorytetem jest utrzymanie przepływu towarów i usług w Unii Europejskiej. Mówią tu o dostępności „zielonych korytarzy”, że powinny być one otwarte dla zawodowych kierowców, bez wszelkich zbędnych procedur, które niepotrzebnie wydłużają czas w przekraczaniu granicy. O czym dokładnie mowa?

  • Wyłączenie z obowiązku odbywania kwarantanny
  • Wyłączenie z ograniczeń wynikających z wprowadzania godzin policyjnych
  • Europejski dokument „Annex III”, który jest nadal aktualny powinien być uznawany przez wszystkie służby kontrolne we wszystkich krajach UE 
  • Ponowne uruchomienie aplikacji, która ma usprawnić analizę sytuacji na przejściach granicznych.

Dodatkowe działania Komisji Europejskiej dla kierowców:

  • Zmniejszenie lub uniknięcie kontaktu bezpośredniego kierowcy z kontrolerami drogowymi 
  • Zastosowanie dokumentacji elektronicznej
  • Ułatwienie Kierowcom dostępu do stacji benzynowych, restauracji, miejsc sanitarnych i hoteli.

Działania Komisji Europejskiej cd.

Komisja Europejska motywuje do poluzowania zasad dotyczących transportu, m.in czas jazdy i odpoczynek, w tym przepisy dotyczące odpoczynku w kabinach. 

Komisja obiecuje, że zaktualizuje „Rozporządzenie Omnibus”. Poprzez to nastąpi wydłużenie ważności niektórych dokumentów, w tym badań okresowych i prawa jazdy. Komisja zapowiedziała także, że dokona zmian legislacyjnych, zwiększających sprawność miedzy państwami UE. 

Podsumowując…

Transport międzynarodowy do tej pory utrzymywał się na naprawdę zaskakująco dobrym poziomie. Jednak zdaniem Pana Pawła Trębickiego, dyrektora generalnego i wiceprezesa Raben Transport – „ Sytuacja w branży transportowej jest bardzo skomplikowana (…). Nie ma wiary w trwałe polepszenie się gospodarki”.

Na dobrą sprawę, według przeprowadzonego badania FIT TSL, wszystko powinno się wyjaśnić po ustaniu drugiej fali pandemii, czyli najwcześniej wiosną. Czy jednak do tego czasu, transport utrzyma się na satysfakcjonującym poziomie? Jak na transport będą miały wpływ kolejne lockdowny?

Tak naprawdę do końca nie wiemy, czego możemy się spodziewać w najbliższym czasie. Na dzień dzisiejszy jeździmy wszędzie tam gdzie jeździliśmy i z uwagą patrzymy na rozwój wydarzeń.