Okres letni to czas wzmożonego ruchu na drogach, spowodowanego sezonem urlopowym i wakacyjnymi podróżami.

Nie jest więc zaskoczeniem, że w tym okresie rusza kampania społeczna skierowana właśnie do kierowców – celem poprawienia poziomu bezpieczeństwa na drodze oraz zmniejszenia liczby wypadków. Sam projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko i będzie realizowany na terenie całego kraju.

kampania-drogowa-nie-badz-baranem

Cele kampanii

„Zwolnij! Nie bądź baranem na drodze” to akcja, której celem jest edukowanie i uświadamianie kierujących na temat skutków nie przestrzegania i dostosowywania się do przepisów ruchu drogowego.

Dodatkowo akcja promuje i podkreśla znaczenie systemu automatycznego nadzoru nad ruchem w poprawie bezpieczeństwa i tym samym statystyk wypadków. W jego skład wchodzi między innymi rozbudowana sieć fotoradarów i punktów pomiaru prędkości.

Kampania ma za zadanie wpływać na świadomość kierujących pojazdami i pokazywać, że w wielu przypadkach czynniki wpływające na wzrost zagrożenia na drodze są zależne bezpośrednio od nich. Wymienić tu możemy m.in.: nadmierna prędkość, nieprzepisowe wyprzedzanie i wiele innych podobnych, negatywnych zachowań.

Presja społeczna a wypadki

Badania pokazują, że stopniowo maleje społeczne przyzwolenie na nieprawidłowe zachowanie na drodze. Co raz rzadziej przymykamy oko na uczestników ruchu, którzy poprzez nieodpowiedzialne lub ryzykowne zachowanie mogą sprowadzić realne zagrożenie na innych lub w najgorszym wypadku doprowadzić do tragedii.

Hasło kampanii „Nie bądź baranem” odwołuje się właśnie do takiego postrzegania tych kierowców – jako osób pozbawionych wyobraźni i w wielu przypadkach skrajnie nieodpowiedzialnych. Istotny jest tutaj negatywne nacechowany przekaz, który ma skłonić do refleksji i przemyślenia swoich zachować i zmiany drogowych nawyków.

Jednak bezpieczniej

Jak pokazują policyjne statystyki wraz ze wzrostem liczby fotoradarów spadła liczba śmiertelnych wypadków na polskich drogach. Swój wkład w statystyki ma również niedawna zmiana w prawie, karząca osoby przekraczające prędkość o 50km/h w terenie zabudowanym – utratą prawa jazdy na okres kilku miesięcy.

Kampania stanowi uzupełnienie tego systemu i będzie realizowana w prasie, telewizji, internecie, radiu oraz reklamie zewnętrznej do września 2015 roku. W jej ramach odbędą się również pikniki informacyjne dla mieszkańców poszczególnych miast i regionów.

Wszystko celem poprawy wiedzy i odwołania się do rozsądku uczestników ruchu drogowego.